Høringssvar

  • juni 30 2023
    Nummer på høringssvar yyyyyy
    Navn Autumn Grenda
    Postnummer Xy Izpdqxax
    By Tantangara
    Kommentar �������� Attention music lovers! �������� Wow, All the best Sax Summer music !!! ���� Spotify: https://open.spotify.com/artist/6ShcdIT7rPVVaFEpgZQbUk ���� Apple Music: https://music.apple.com/fr/artist/jimmy-sax-black/1530501936 ���� YouTube: https://music.youtube.com/browse/VLOLAK5uy_noClmC7abM6YpZsnySxRqt3LoalPf88No ���� Other Platforms and Free Downloads : https://fanlink.to/jimmysaxblack Get back into the groove with Jimmy sax Black Best regards, Jimmy sax Black www.jimmysaxblack.com
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 87
    Navn Lokalråd 5700 Vest/ v. Søren Hvarregaard
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 85
    Navn Per Raarup / Steen Skovmand - Skerningegårdsvej ApS
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Som ejer af ejendommen Skerningegårdsvej 2, 5762 V. Skerninge, skal jeg herved anmode om revision af kommuneplanramme 08.02.C1.752 - Blandet bolig- og erhvervsområde Skerningegårdsvej samt 08.02.R1.784 - Rekreativt område grøn kile v. Industrivej, da begge rammer er gældende på den samlede ejendom. Ejendommen har et grundareal på 6780 m², hvor på der i dag ligger et gammelt og ubeboeligt hus. På hele ejendommen hviler partiel byplanvedtægt nr. 6. Denne gældende partielle byplanvedtægt fastsætter bestemmelser som umiddelbart ikke gør det mulig at anvende ejendommen til tæt/lav boligbebyggelse, hvilket er yderst ønskværdigt for hele V. Skerninge. Ejendommen er centralt beliggende i V Skerninge med nærhed af skole, butikker, fælleshus ( medborgerhus) på Stationsvej, apotek, kro mv. Der har vist sig interesse for opførelse af seniorboliger/ bofælleskab på området , bl.a fra Fokus-gruppen 5762 og Domea samt fra private investorer og borgere. Grundens placering centralt i V Skerninge by er optimalt for seniorboliger. Forud for en ny lokalplan er det hensigtsmæssigt at der er én kommuneplanramme for den samlede ejendom, da en ny lokalplan med tæt/lav boligbebyggelse vil stride imod kommuneplanrammen 08.02.R1.784 - Rekreativt område grøn kile v. Industrivej. Jeg kunne forestille mig at den noget spraglede kommuneplan og partielle byplanvedtægt blev afløst af en klar plan der åbner mulighed for opførelse af tæt/lav bebyggelse som et- plans bebyggelse med boliger på 80-110m2, opført som dobbelthuse , rækkehuse eller enkelthuse Opførelse med 25 gr sadeltag ophænt med falstagsten og facader i tegl Mulighed for opdeling i mindre grundstørrelser på 250m2 Der har været afholdt møde 05.0kt 2022 med Plan (Birgitte Herrild og Katrine Secher-Hansen) omkring udarbejdelse af en ny lokalplan og grundens udnyttelse til tæt-lav bebyggelse med fællesareal. Der har tilsvarende været afholdt møde med Trafik og infrastruktur omkring vejadgang til området og her er aftalt at der på visse betingelser kan ske vejadgang i nærhed af den nuværende indkørsel fra Skerninggaardsvej 2. Forudsætningen for en lokalplan på området er at kommuneplansrammerne revideres. Med nærværende som grundlag afventer jeg og håber på en positiv tilbagemelding fra Svendborg Kommune om at en revision af kommuneplanrammerne for ejendommen, vil imødekommes.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 82
    Navn Valdemar Slot
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 81
    Navn Emil Qvist og Mads Madsen
    Postnummer 2100
    By Koebenhavn O
    Kommentar Initiativ til nyskabt natur og bebyggelse i landzonen. Den Europæiske Union har med deres ”New European Bauhaus” initiativ, en del af den Europæiske Green Deal, lagt op til og opfordreret os alle til at opbygge en bæredygtig og inklusiv fremtid, der er smuk for vores øjne, sind og sjæl.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 80
    Navn Michael Grube Andersen
    Postnummer 5762
    By Vester Skerninge
    Kommentar Høringssvar vedr. forslag til "Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035": ---- Behov for styrket fokus på udvikling af robuste lokalsamfund i Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035 Der er gode elementer i forslaget til ”Svendborg Kommunes udviklingsstrategi 2023-2035”, men der er brug for en bedre balanceret udviklingsstrategi, som sikrer fokus på udvikling af både kommunens store by og de mange lokalsamfund omkring landsbyerne i kommunen. I forslaget til udviklingsstrategi frem mod 2035 er der helt overvejende fokus på Svendborg by og havn, og til gengæld meget lidt fokus på udvikling af kommunens øvrige lokalsamfund, der mest beskrives som en idyllisk naturramme. De fleste af Svendborg Kommunes borgere bor uden for Svendborg by, og alle steder er der her brug for fokus på udvikling af robuste lokalsamfund, der også i fremtiden er attraktive med nærhed til bl.a. dagligvareforretning, skole og foreningstilbud. Udviklingsstrategien bør målrettet have højt prioriteret fokus på at udvikle og sikre robuste lokalsamfund i hele Svendborg Kommune, da det har afgørende betydning for de fleste af Svendborg Kommunes borgere. Det er fint, hvis vi kan blive ”Danmarks bedste uddannelseskommune” (ikke bare uddannelsesby), men det er endnu bedre, hvis vi kan blive: ”Danmarks bedste kommune til at udvikle og sikre attraktive robuste lokalsamfund – både i kommunens landdistrikter og i den store by”. Det skal selvfølgelig lykkes i tæt og godt samarbejde mellem kommunen og de forskellige lokalområder, og i lokalområderne vil vi glæde os til at drøfte konkret med Svendborg Kommune, hvordan vi sammen kan realisere den vision/ambition. Måske også ved i fællesskab at lave ”Danmarks Praksisvidencenter for Lokalsamfundsudvikling” som ny vidensinstitution, hvor vi udvikler og inspirerer med best practise til lokalsamfundsudvikling. ----
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 78
    Navn Lars Myrthu-Nielsen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar I forlængelse af Små Huse indlægget fra Helle Wisbech, vil jeg gerne foreslå at der i forbindelse med Ollerup området, som et oplagt område, hvor der er mange unge mennesker under uddannelse, findes arealer for etablering af tiny huse og alternative bosætninger, der har fokus på nær natur forvaltning og ansvar for at sikre og genetablere den stærkt truede biodiversitet. Vil derfor anbefale at Svendborg Kommune igen kigger på oplægget om Søbo Bakker, se vedhæftede oplæg tidligere fremsendt som forslag til Kommuneplan 2009-2021. Vil anbefale at Søbo Bakker udvides, og at der etableres natur rundt om hele Hvidkilde sø, evt. gerne i forbindelse med etablering af et mindre tiny hus samfund. Et sådan ville kunne trække på de mange studerende i og omkring Ollerup, hvoraf nogen ofte ønsker at blive boende og måske endda også under uddannelse, fx på Den frie Lærerskole. I den periode af livet, måske inden man får børn og etablere sig med fast job, er netop en periode hvor Små Hus livet kan være det helt rigtige. Har et konkret proejekt i tankerne, som en mindre gruppe af initiativtagere gerne vil præsentere. Vil ikke beskrive det nærmere her, da alle parter ikke er aktive endnu. For at sætte billeder på hvordan et, i tilkobling til et natur projekt, alternativt uddannelsesprojekt og bosætningsprojekt kunne etableres, henviser jeg til den kronik undertegnede havde i Fyens Amts Avis og Fyens Stiftstidende, da Øko-net.dk fyldte 25 år, for 4 1/2 siden. Den handler om at alle kommuner burde etablere Lev & Lær Gårde, for at skabe rum og rammer for fremtidens jorddyrkere og naturforvaltere. I stedet for at rive gårde ned, så bør det støttes at man opbygger og forvalter vores kulturhistorie med stor ærefrygt og i respekt for dem der har forvaltet landet indtil nu, herunder bevarer gamle ejendomme. At det står ringe til med naturen, er desværre et faktum, og som Citta Slow kommune, er det jo lige til højrebenet at gå en retning der skaber mere natur, og naturgenopretning på nuværende landbrugs jord. Jeg mener hermed ikke rewilding, men naturgenopretning, som indbefatter hegning og forsvarlig forvaltning at større græssere, som fx kvæg, får og heste. Mere vedvarende græs, og pløjefrie område, vil også være et godt svar og modtræk mod åbenbart stadig tørrer somre..., som vi nu oplever igen med tørkeindeks 10 i stort set hele landet. Jeg henviser til kronikken, der er et visionært oplæg til hvordan vi kan skabe et enkelt og ansvarligt læringsrum, uden at skulle bruge de helt store armbevægelser økonomisk. Som sagt, har et par bud på hvordan vi kommer igang. Men få et par billeder på hvordan det kunne etableres - læs her: www.eco-net.dk/25-kronik Direkte link: https://www.fyens.dk/debatfaa/Debat-Vi-skal-vaelge-oekologi-for-fremtidens-skyld/artikel/3317394til (har også vedhæfter den som pdf). Med venlig hilsen, Lars Myrthu-Nielsen, daglig leder, Øko-net - GrønFolkeoplysning.dk
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 79
    Navn SEF A/S
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Bag tankerne med vedhæftede er at demonstrere SEFs velvillighed til at involvere os i kommunens arbejde med Fremtidens Havn. Det er essentielt for os at formidle, at når SEF gerne vil være involveret i udviklingen af by-og havnemiljøet i Svendborg Kommune, er det blandt andet fordi, vi selv tager afsæt i innovationsmodellen Quintuple Helix, der understreger, at samfundsudvikling sker bedst muligt, når man samtænker virksomheder, den offentlige sektor, uddannelsesinstitutioner, civilsamfund samt klimaforandringerne som sfærer, der er gensidigt forbundne og dermed genererende. Det er af samme årsag, SEF står bag den kommende klimaalliance, hvor vi netop sætter aktører fra de fire sfærer sammen, med klimaforandringerne som fælles fokus.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 77
    Navn Advokat Anders Hessner
    Postnummer 3300
    By Frederiksværk
    Kommentar Høringssvar indsendt på vegne af Lidl Danmark KS.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 76
    Navn Flemming Schmidt
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar til Udviklingsstrategi Svendborg 2023 - 2035 Afsender: Danmarks Museum for Lystsejlads Danmarks Museum for Lystsejlads har læst Udviklingsstrategien med stor interesse. Museet ser sig selv som en aktør, der kan understøtte udviklingen på flere områder, og vores høringssvar her kan læses som en dedikation og bekendtgørelse af, hvor vi ser os selv som bidragsydere og samarbejdspartnere i denne plan. Danmarks Museum for Lystsejlads er indbegrebet af Cittaslow: Det nye tager udgangspunkt i traditioner og historie. Vi varetager og præsenterer netop traditionen og kulturarven, som alle sejlere, der gæster Svendborgs havne, står på skuldrene af. Endda på denne enestående måde, hvor historien ikke kun er genstande, der står til skue, men gennem en aktiv formidling ved en sejlende flåde af klassiske lystfartøjer, der giver mulighed for at stikke til søs. Dét er levende, traditionsbåret design- og historieformidling. Naturen og Sundet er Svendborgs store styrke, og museets både giver adgang til øhavet for folk, der ikke selv kan have båd, men som er tiltrukket af øhavets natur. Vi ser os selv som et vægtigt bidrag i en bosætningsstrategi, hvad angår at gøre Svendborg til et attraktivt bymiljø med nem adgang til havet og naturen. Svendborg er ubetvivleligt et berømmet maritimt kraftcenter. Her spiller DMFL en rolle: Det at være en by, der kan formidle og “eje” et helt træskibsmiljø, kommer ikke af sig selv og må ikke tages for givet. Det koster knaster, timer, engagement og viden at kunne præsentere dette. Træskibsbroen genererer ikke entréindtægter fra de mange turister, der spadserer her, men betydningen af netop dette klassiske miljø for Svendborgs identitet som ægte havneby kan vel næppe overvurderes. Her fremstår Svendborg som en by med en skibskulturarv og en stærk tradition og forbundethed til sin egen historie. Vi ønsker som museum at vi må være anerkendt blandt borgere og politikere for dette “identitetsarbejde” som vi tilfører byen med vores virke. Vi tilslutter os med glæde strategiens tekst om at Svendborg vil “styrke havnenes særlige maritime kulturarv som en vigtig del af Svendborg-egnens identitet og historie”, og vi opfordrer til i denne sammenhæng ikke at overse Danmarks Museum for Lystsejlads i de politiske prioriteringer. Vi minder om, at de oplevelsesøkonomiske forhåbninger som man har til havnen og Frederiksøen som kulturø hvad angår events, synlighed, samarbejder og lokal omsætning, i højeste grad kan indfries af museet, hvis vi driftsstøttes med kulturkroner. Med en fast og langsigtet placering på havnen ønsker museet mulighed for at igangsætte en professionalisering, så vi kan tilføre Svendborg havn netop dette. Det er vores mål, at Danmarks Museum for Lystsejlads bliver en uomgængelig turistattraktion for alle gæstesejlere i Svendborgs havne. Vi vil være en attraktion, man lægger kurs efter. Museet er en demokratisering af vores kulturarv, sådan som man ønsker i strategien. Giv os mulighed for at gøre endnu mere af det, vi allerede gør, ved at formalisere samarbejdet. Vi anmoder om at blive tænkt ind i udviklingsstrategien afdækning af, hvordan havnen fortsat kan udvikles som ramme for kulturliv. Vi betragter os i højeste grad som en kulturinstitution - og vores potentiale ved en professionalisering er kæmpestort: Designhistorie, maritim historieformidling, åben værkstedsaktivitet, koncerter, talks og større sejladsrelaterede festivalbegivenheder. Børn og unge og deres trivsel er et emne i alle danske kommuner. Isolation og opmærksomhedsøkonomiens passificerende tornado er et fænomen, som alle gode kommuner må have svar på. Aktiviteter og fællesskaber synes at være svaret. Museet kan lave skoleforløb, fritidsaktiviteter så man kan “gå til båd”, og kan endda være svaret på den tendens, der er på vej i den nationale uddannelsespolitik, om at børn skal have muligheden for at få “kloge hænder” og tilegne sig andre færdigheder end blot de boglige, som de sidste årtier er løbet af med al status. Her er museet en stærk ressource for en kommune at have, og vi byder os til ind i byens ambition om at blive Danmarks bedste uddannelsesby. Med en fast, central placering i havnens og byens udviklingsstrategi ser vi DMfL som en stærk medspiller med et stort udviklingspotentiale. Vi glæder os til et fremtidigt positivt samarbejde med Svendborg Kommune omkring udviklingen af Dansk Museum For Lystsejlads og ønsker at også vi kan spille en vigtig rolle i den fremtidige udviklingsstrategi for Svendborg. Med Sejlerhilsner på vegne alle frivillige i Danmarks Museum for Lystsejlads Flemming Schmidt, Formand for Fonden for Danmarks Museum for Lystsejlads
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 74
    Navn Sanne Simonsen
    Postnummer 5771
    By Stenstrup
    Kommentar Se vedhæftede fil. Vi ser frem til at høre fra jer
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 71
    Navn Riggerne ApS
    Postnummer 5700
    By svendborg
    Kommentar
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 69
    Navn SESG
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 68
    Navn Jacob Kramer
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar fra Svendborg Gymnastikforening
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 67
    Navn SvendborgEvent
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 66
    Navn SMUC Fonden v. Frederik Ejlers
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi har modtaget Svendborg Kommunes Strategiplan og Handleplan for den Blå Kant til kommentering. I den forbindelse vil jeg gerne på SMUC Fonden gerne fremføre følgende: Det fremlagt svare til de planlægningsmæssige forudsætninger for udviklingen af den nye SIMAC bygning, vi har derfor inden principielle bemærkninger, men har følgende mere detaljerede bemærkninger: Genåbning af Kobberbækken Det vil være et smukt landskabeligt træk hvis bækken kan genåbnes, som vil tilføre området stor rekreativ og landskabelig værdi. Når Svendborg Kommune planlægger genåbning bør det overvejes om bækken kan opstemmes, så vandspejlet holdes tæt på det omgivende terræn. I modsat fald vil der blive meget langt ned til vandspejlet, som må forventes at ligge i ca. kote 0,00, hvilket vil give en terrænforskel på ca. 2 til 3 meter, som vil kræve en meget bred overgang for at udligne niveauforskellen. Handleplan for den Blå Kant Det har hele tiden været en forudsætning, at SIMAC ikke beskyttes med ekstremt højvande. Der er derfor gjort en del tiltag inde i bygningen, der skal beskytte den mod højvande. Men da omfang og hyppighed af højvande i fremtiden ikke er kendt; vil det være formålstjenligt hvis der, overtid og når der opnås erfaring, i terræn gives planlægningsmæssige mulighed for der kan etableres nogen ”støttepunkter” for f.eks. mobile diger der kan beskytte bygningen, og hvis disse kan organiseres så de kan beskytte flere ejendomme. Med ”støttepunkter” tænkes der på f.eks. plinter og kantstene. På vegne af SMUCF Fonden. Venlig hilsen Frederik Ejlers
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 65
    Navn Trine Johnson
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Som et mindre Bed & Breakfast er vi begrænsede af vores boligstatus og er derfor ikke i stand til at ændre visse dele af vores ejendom til erhvervsmæssig brug. Vi befinder os lige på grænsen af et boligområde, og i de rolige måneder har vi behov for at kunne tilbyde forskellige arrangementer, salg af alkohol og mad ud af huset for at sikre vores virksomheds overlevelse. Dette er særligt vigtigt i en turistdestination som vores, hvor der er efterspørgsel efter unikke oplevelser og faciliteter. Vi ønsker at kunne skalere vores drift ved at ansætte hjælp om sommeren og/eller udnytte vores faciliteter på alternative måder i lavsæsonen, såsom take away og arrangementer. Desværre tillader de nuværende restriktive regler for virksomheder i boligområdet ikke disse aktiviteter. Derfor er det nødvendigt at lempes på disse regler, dog uden at fravige dem fuldstændigt. Vi søger en løsning, der muliggør vækst og udvikling for virksomheder som vores og samtidig støtter turismen i vores område. De nuværende begrænsninger er for strenge og hindrer Bed & Breakfasts med køkkenfaciliteter i at skabe unikke og mindeværdige begivenheder, der kan tiltrække turister og bidrage til den lokale økonomi.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 64
    Navn Johan Kristensen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar I tråd med planerne for "den grønne kile" (fra krøyers have til vandet) så mener jeg det er vigtigt at området bag fremtidsfabrikken bliver et grønt og rekreativt område, ala prøveparken. Så bindes by og havn sammen, og når man ankommer til byen er der en tydelig forbindelse mellem by og havn. Dette ligger også i tråd med den generelle strategi om at binde by og havn sammen. Med jessens mole 4 er adgangen og forbindelsen blev hæmmet, derfor er det vigtigt at de forsat bevares bag fremtidsfabrikken. Derfor: Sørg for at der kommer et grønt, rekreativt område på jessens mole bag fremtidsfabrikken.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 63
    Navn Helle Wisbech
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Kloden kalder på, at vi bygger klimavenligt og bæredygtigt, og her giver det rigtig god mening at bygge meget mindre, at bygge med bæredygtige materialer og med genbrug. Det drejer sig ikke om at give en særlig gruppe borgere særlige vilkår, men om at give alle borgere mulighed for at vælge at bygge og bo mere bæredygtigt.  Svendborg Kommunes afdeling for Byg og Byudvikling skal arbejde på at viden og erfaringer med byggeri af Små huse (forsøgskommune, projekter, undersøgelser, forskning ...) danner grundlag for det politiske niveau, sideløbende presser på for at byggeri af Små huse lovliggøres med fokus på bæredygtighed og sund fornuft i forhold (f.eks. i forhold til graden af isolering, som pt. er helt ude af proportioner). Og man skal arbejde på at regler og bekendtgørelser i den forbindelse bliver overskuelige. Det byggetekniske overvejelser:  # Et byggereglement - relevant for Små Huse # Off grid: at være udenfor nettet, mht. strøm, vand, spildevand (eget rensningsanlæg) kloak # Opsamlet regnvand til brug for tøjvask, toiletskyl, bruser-vand o.a. # Udledning af spildevand f.eks. til pilerensningsanlæg Energiforsyning via solceller og vindmøller # m.m..  Forslag til placeringer: # Kan være i særlige områder, evt. stillet til rådighed af Svendborg Kommune # På landejendommen med masser af plads # I villakvarteret, hvor opstilling af et lille hus, kan være en hensigtsmæssig fleksibilitet ved skiftende behov, i stedet for en klima-tungere egentlig til- og om bygning # Små Hus-områder kunne være til studerende.  # På ledige grunde kan der opstilles Små Huse, f.eks. til udlejning.  # m.m. Svendborg Kommune er en oplagt kommune at lave denne udvikling i, da arbejdet allerede er i gang rundt omkring. Der er mange samarbejdspartnere.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 62
    Navn Per Weber
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi ønsker, at projektet starter med 40-50 boliger i en alternativ boform/et bofællesskab/seniorboliger, hvor der også skal indgå et fælleshus i direkte nærhed til bebyggelsen. Som tidligere nævnt kunne dette fælleshus være Juulgården. Vi håber, at disse tanker kan komme i betragtning, så der kan opstå en forbindelse mellem det sydlige Rantzausminde og Tankefuld som beskrevet i vedhæftet brev.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 61
    Navn Thomas Pretsch
    Postnummer XX
    By XX
    Kommentar Hej Jeg tænker at en overdækket plads til udendørs aktiviteter vil være fordelagtigt og der synes jeg mangler i Svendborg. En plads som kan bruges til dans, træning eller andet. Jeg har lige været i København og set flere overdækninger. Parkouranlæg, træningsanlæg, danseanlæg osv. Det vil være dejligt at kunne være i skygge om sommeren og i læ for regn og vind. Bh. Thomas Pretsch
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 60
    Navn Dorte Staffen Andersen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Opfordringen er at kommunen prioriteter kultur-arbejdet mellem til de traditionelt set mere sociale indsatsers kulturtilbud og kommunens øvrige kulturelle områder i en brobyggende struktur - nemlig med et fleksibelt værksted - fx i forbindelse med et nyt frivillighus - hvor der også gives plads for undervisning og kurser fx afholdt af lokale professionelle kunstnere og folkeoplysningen.. Se venligst vedhæftede.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 59
    Navn Geopartner Landinspektører A/S v. Klaus Weitemeyer
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Tved, nord. Hermed ansøges om udvidelse af kommuneplanrammerne 03.01.R4.776, 03.01.O2.504 og 03.01.B180, med dertil hørende ændring af anvendelsen til en kombination af offentligt område, åben/lav- og tæt/lav boligbebyggelse.
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 58
    Navn Morten Andersson
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar er indsendt på vegne af Den Sydfynske Idrætsklynge. vh Morten Andersson
  • juni 12 2023
    Nummer på høringssvar 57
    Navn Jacob Jensen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar På vegne af Svendborg Sunds Sejlklub er fremsendt positivt høringssvar på den ambitiøse udviklingsstrategi med det budskab, at vi meget gerne aktivt deltager i dialog til konkret understøttelse af strategien.
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 56
    Navn Klement Bornebusch
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg vil bede kommunalbestyrelsen medtænke følgende i alle udviklingsstrategier. Sammenhængende tilgængelighed. Det er ikke nok at de enkelte områder er attraktive, der skal også være sammenhæng imellem dem. F. eks. har vi et vidunderligs stræk fra Kogtved til Den blå Lagune med vandets nærhed som kendetegn. Vi har også stien langs vandet ud til Chr minde, men strækket fra Den blå Lagune til Svendborg Roklub er ikke den spændende tur langs havnen med udsigt til Sundet og Værftsøen det kunne være fordi et stykke langs Valsemøllen er afspærret uanset om der arbejdes på arealet eller ej. Istedet skal man finde ud af den meget uchamerende Christiansvej og går glip af den lille jollehavn. I mine øjne er det et stort tab for byens borgere og besøgende og så vidt jeg kan se har afspærringen ingen praktisk betydning, men handler "blot" om formelle krav i forbindelse med certificering. Jeg håber at man i fremtidige projekter medtænker at byen skal være attraktiv at færdes i og behagelige og smukke gå- og cykelture medtænkes i alle projekter og at forholdene ihvertfald ikke forringes.
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 54
    Navn Bert Wiklund (DN Svendborg)
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 50
    Navn kristian hansen
    Postnummer 5700
    By svendborg
    Kommentar Når man kigger på alt det nyopførte byggeri på Svendborg Havn og meget af det nyopførte i indre by så er der tale om betonbyggeri. Noget er så pakket ind og på andet står betonen rå. Noget afspejler en overfladisk analyse af betonbindingsværkerne i noget af den industribebyggelse der ligger ved havnen. Andet afspejler excelarkets tyranni. Men i forbindelse med et verdensomspændende behov for grøn omstilling så er det jo totalt forrykt. Men skal Svendeborg virkelig bære denne byrde. Ja. Svendborg brander sig og opfatter sig selv, nærmest som Danmarks svar på San Fransisco - og dette ikke med henvisning til højhuse, men til fremsyn, god livsstil, viden og kreativitet. Hvad om ikke de nye og meget eksponerede bebyggelser på Svendborg havn, ikke blot levede op til dansk standart for bæredygtigt byggeri - men satte helt nye standarter - blev til inspiration og ikke blot billige efterligninger af alt det vi kan se rundt om i Jylland. Ideen om større færger og mere trafik på havnen strider også med vores forpligtigelser ift. grøn omstilling. Men dertil vil et anlægsprojekt med større opmarchsplads og flere biler også hive luften ud af de ellers mange fine tiltage der er om at gøre Svendborg havn til et rekreativ og mangfoldigt område med plads til aktiviter og bløde trafikanter. Svendborgs brand hænger tæt sammen med et blandet kulturudvalg hvor havnen mere og mere anses som det nye centrum. Frederiksø og til en vis grad Jessens mole er sammen med træskibshavnen på vej i en rigtig spændende retning med en forkert trafik og håndtering vil vil projektet kunne blive miste sin sammenhæng og blive spoleret. Såvel i forbindelse med trafik som i bebyggelse bør der meget meget meget mere fokus på grøn omstilling. En levende by opleves på summen af de aktiviteter der sker mellem mennesker på gåben og ikke på biler og betonhuse uden adgang. Når der etableres nye ejendomme på Svendborg havn, bør kravet være dette at huset skal interagere med sin omgivelser på anden og mere konstruktiv vis end blot ved at nye den gode udsigt. Sted og tagetage bør være offentligt tilgængeligt. Og dertil bør huset funktion afspejle en konstruktiv programmatisk sammenhæng med beliggenheden. Et eksempel kunne være at "baggrådteatret" kom til at hedde "havneteatret" og at de forpligtigede sig til at bearbejde maritime temaer i en vis mængde af deres forestrillinger. At UCL forpligtigede sig på sejladsaktiviteter. osv osv. Sørg for hele tiden at have fokus på at skabe en havn hvor alle arealer, bortset fra værftet, opleves tilgængelige for alle. -forbindelsen mellem færgehavnen og gasværkskajen er totalt oplagt her. Og Det omvendte holder sket ikke. Altså at det ene eller andet segment opfatter steder som reservater, hvor der i mellem linjerne ligger at der har kun de ret til at være (uagtet om der er tale om velhavere, kajakroere, kontorfolk i første række eller vinterbadere. Således opleves det mange steder, f.eks i København havn, foran kontorhuse og ejendomme med lejligheder ned til vandet. Og dette har i lang tid ført til konflikter mellem havnen forskellige brugere.
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 52
    Navn Steen Molnit
    Postnummer 5881
    By Skårup
    Kommentar Den Blå Kant
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 51
    Navn Steen Molnit
    Postnummer 5881
    By Skårup
    Kommentar
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 48
    Navn C&W Arkitekter A/S - Pia VInsten
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar på vegne af Malene og Lars Stougaard, MOSEGAARDEN, for udviklingsplaner med fokus på bosætningsmuligheder som f.eks. bofællesskaber, seniorbofællesskaber samt parcel og rækkehuse i Vindeby/Sundhøj på Tåsinge.
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 47
    Navn Louise Haldbo Balslev
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vedlagt høringssvar til kommuneplanen, om flere bådpladser i lystbådehavnene, samt tilførsel af flere midler til vedligehold.
  • juni 11 2023
    Nummer på høringssvar 45
    Navn kirsten Nielsen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi er fuldt ud klar over at vi desværre ligger i landzone, men i min verden findes der dispensationer for alting. Men her er vores historie og håber man vil give sig tid til at læse den igennem. Vi har boet på vores ejendom siden 1990 hvor vi overtog dette lille nedlagte landbrug. Vi har renoveret og sat i stand. Vi har opfostret to børn her og vi har været meget lykkelige her. Nu er det sådan at min mand er 15 år ældre end mig, han fylder 79 i år og er heldigvis stadig frisk og rørig men vi er godt klar over at vi ikke kan blive ved med at passe stedet som det fortjener. Vores søn der nu er 31år og selv har stiftet familie med en lille pige på snart 4 og en lillebror på 7 mdr. gerne vil overtage ejendommen. Vores drøm var så at vi kunne få lov at bygge et lille hus på et stykke mark der egner sig fint til at der både er plads og muligheder for at vi kunne bo tæt på den lille familie og hjælpe til i hverdagen hvor sønnen er væk 14 dage ad gangen og hvor min svigerdatter kunne nyde godt af vores hjælp. Samtidig med kunne vi få lov at blive på dette smukke sted hvor vi føler os trygge. Når jeg skriver trygge er det også fordi at jeg lider af angst der dog bliver behandlet med medicin og det må jeg leve med resten af mit liv. Men i det øjeblik jeg måske blev alene ville jeg kunne føle mig tryg med de unge så tæt på . Vi ved jo at det ind imellem kan lade sig gøre at få en dispensation åbenbart, da vi kender til et par steder hvor der er bygget i landzone, om det så er fordi man er et kendt ansigt og kan trykke på de rigtige knapper ved jeg ikke, men sådan burde det ikke være. Det lille hus vi har planer om vil hverken skæmme naturen eller genere naboer og alting ligger lige ude i vejen, kloak, el og net og hvad der ellers skal bruges. Vi har på ingen måde planer om at ødelægge naturen. Det skulle være så moderne at flere generationer bor sammen, men åbenbart ikke på landet på grund af rigide regler og fordi vi ikke har en masse jord til fordi så kan man vist godt få lov. Vi savner at blive taget alvorligt om hvad vi må og ikke må . Enten at bygge på selvstændig grund eller at sætte et tiny house på hjul så det kan flyttes. Jeg synes at have hørt at i forhold til et tiny house kan man muligvis få en dispensation på 5 år og det ville vi såmænd også være tilfreds med og så må vi tage den derfra om 5 år. Jeg gjorde nok en fejl da jeg for snart længe siden søgte en byggetilladelse og med det samme fik svar at det kunne vi godt opgive , jeg skulle nok have startet med en landzone tilladelse. Men vi fik bare et afslag og vi kunne ikke engang bestille et møde. Det er så frustrerende at ingen kommer og ser på det stykke grund vi har og måske bedre kunne sætte sig ind i sagen, men nej vi får bare afslag med det samme. De venligste hilsner. Kirsten Nielsen, Finn Vestmark Nielsen, Steven Nielsen og Christiane Blunch, lille Ida og lillebror Malthe.
  • juni 09 2023
    Nummer på høringssvar 43
    Navn FAVN Arkitekur og Byggerådgivning
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Bemærkning vedr. Østre Havn
  • juni 09 2023
    Nummer på høringssvar 42
    Navn Louise Haldbo Balslev
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vedlagt høringssvar kommuneplan Svendborg Havn En levende erhvervshavn med fokus på lystsejlads.
  • juni 09 2023
    Nummer på høringssvar 41
    Navn Jonathan Brahe
    Postnummer 5762
    By Vester Skerninge
    Kommentar Kommuneplan 2024 Opførelse af Tiny House i Den Selvforsynende Landsby Den Selvforsynende Landsby DSL følger den stadig mere omfattende debat omkring Tiny Houses. Tankesættet om små bæredygtige huse og en simpel levevis er i tråd med mange af de værdier, som DSL allerede har stor fokus på og lever efter. Vi oplever en stigende interesse, bl.a. blandt unge, til at bygge små huse Den lokalplan, der regulerer bebyggelse i DSL, er formuleret meget bredt og giver mulighed for opførelse af en meget varieret bebyggelse, indenfor rammerne af BR 18. Med denne henvendelse til Svendborg Kommune ønsker DSL en dialog, der undersøger muligheden for opførelse af Tiny Houses i vores landsby. Dialogen tænkes at danne grundlag for politisk behandling. BR18: Vi er klar over, at der i det gældende BR18 ikke er mulighed for opførelse af Tiny Houses med de konstruktioner som Tiny Houses er kendetegnet ved: Størrelsen på Små Huse er eks. Max 50 m2, men ofte mindre. Genbrugsmaterialer, f.eks. genbrugsvinduer og døre. Konstruktioner med mindre isolering, Altenative muligheder for opvarmning , hvor solceller og solfangere er oplagte emner. Opsamling af regnvand til Toilet skyl, brusevand, opvaskevand, Opsamlet regnvand, kan spare dyrebart drikkevand. Komposttoiletter, der også sparer dyrebart drikkevand. Den Selvforsynende Landsby har i alt 26 byggegrunde, hvoraf 5 af dem er ledige. Vores fællesskab henvender sig helt klart til den gruppe af mennesker, der søger en bæredygtig livsform med respekt for natur, klima og fællesskab. DSL fungerer som en andels forening. Det kræver derfor, at dem der skal bygge og bo hos os, først skal optages af fællesskabet Vi ser frem til en konstruktiv dialog, og svarer gerne på spørgsmål. Mvh Jonathan Brahe og Karen Margrethe Jensen i Den Selvforsynende Landsby Jonathan Brahe tlf. 26202200 - mail@jonathanbrahe.dk
  • juni 09 2023
    Nummer på høringssvar 40
    Navn Michael Bisbo
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Hermed høringssvar omkring Fremtidens Havn.
  • juni 08 2023
    Nummer på høringssvar 39
    Navn Kasper winther
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Få de naturlige åløb og fremspring tilbage igen ,de bør ikke gemmes væk i rør osv under jorden Og der bør laves flere grønne områder i byen og i centrum, få plantet mange flere træer der kan give naturlig skygge og hygge inde i byen og nede i centrum En sidste ting er at få miljøvenlig teknologi bragt mere til byen ,eksempelvis når gadelys skal skiftes ,så skift til nogen med solceller og eller en lille vindpropel så de kan køre på miljøvenlig energi
  • juni 08 2023
    Nummer på høringssvar 37
    Navn Region Syddanmark
    Postnummer 7100
    By Vejle
    Kommentar
  • juni 08 2023
    Nummer på høringssvar 36
    Navn Johan Heichelmann
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar til Udviklingsstrategi 2023 fra Cyklistforbundet afd. Svendborg I Cyklistforbundet ønsker vi at rose udviklingsstrategien 2023. Vi mener der er mange rigtigt gode elementer og vil fremhæve det store tema om natur. Ideen med en cykelfærge, der forbinder Svendborg med Vindeby synes vi er fantastisk. Det vil med al sandsynlighed øge antallet af cykelpendlere og rekreativ cykling betragtelig. Vi ser også en stor mulighed i, at en cykelfærge bliver endnu et stort signaturprojekt sammen med Hvidkilde-cykelstien. Det medfører et større fokus på bedre cykelforbindelser på længere sigt og det ved vi alle sammen vil have en positiv betydning for sundhed, klima og bylivskvalitet. Vores input til strategien I Cyklistforbundet Afdeling Svendborg har vi for nyligt deltaget i en workshop med Svendborg Kommune omkring kommunens parkeringsstrategi. På workshoppen kunne Svendborg Kommune fortælle, at de forventer, at antallet af biler kommer til at stige med 27% frem mod år 2030. Vi mener, at det bør fremgå i strategien, hvad kommunen ønsker at gøre ved denne udfordring - gerne med nogle konkrete projekter. Alternativt bør det fremgå, at kommunen ønsker at imødegå denne udvikling og udvikle initiativer, der fremmer andre transportformer og mindsker antallet af biler. I forlængelse af workshoppen om kommunens parkeringsstrategi har vi fået bragt et debatindlæg i Fyns Amts Avis. Vi ønsker at bringe synspunkterne fra debatindlægget ind i diskussionen om byens udvikling. En forøgelse i antallet af biler mener vi står i kontrast til temaerne i strategien om kultur, klimaforandringer og natur – og CitaSlow for den sags skyld. ---- Uddrag af pointer fra debatindlægget: Cyklistforbundet ønsker at sætte fokus på de problemer, en forøgelse i antallet af biler kan skabe for vores bymidte. Vi ønsker ikke, at det fantastiske byliv skal lide samme skæbne som det ses andre steder, hvor butikkerne i større grad flyttes væk fra bymidten. Det er nu, vi skal blive mere klar på, hvad vores vision for bymidten er – inden det bliver vanskeligt at lave om på. Det er nødvendigt at tage en debat om, hvordan cyklister, fodgængere og den kollektive trafik kan tilgodeses, og hvordan bilismen kan begrænses uden at det ødelægger handelslivet. Vi har ikke det endelige svar, men vi mener, at det er nødvendigt, at flere tager stilling til, hvilken type transport, der skal dominere bymidten. Erfaringerne fra andre byer viser, at flere cyklister og fodgængere er tæt forbundet med større livskvalitet, og det er der flere grunde til. Øget fysisk sundhed er en af dem og den allestedsnærværende klimadagsorden en anden. Vi vil gerne slå et slag for, at flere cyklister og fodgængere giver en mere rolig by, hvor der er tid til at stoppe op og tale med venner og bekendte. Det giver et mere levende byliv, at det er muligt at komme i kontakt med andre mennesker impulsivt. Det vil sandsynligvis medføre, at flere opholder sig længere tid i byen og benytter byens tilbud i form af cafeer og butikker. Det er ikke Cyklistforbundets holdning, at alle biler i bymidten skal ud. Vi søger et kompromis. I en kommune med et stort opland er det nødvendigt med p-pladser, og der skal også være mulighed for, at gangbesværede kan handle. Vores forslag går først og fremmest på, at der gøres mere for at forbedre cyklisternes vilkår - og den kollektive trafik, hvor der bør være mulighed for at medtage cykel. I forhold til biltrafikken foreslår vi, at der udvikles mere parkering i stil med Voldgade, hvor der er relativ gode og billige parkeringsmuligheder. Når flere ved, hvor de kan få en god p-plads, begrænses den cirkulerende biltrafik, der kan være årsag til oplevelsen af mange biler i bymidten. Hvis mange biler skal forbi p-pladsen ved både Ramsherred, Centrumpladsen og Rådhusgården, før de alligevel ender med at parkere ved Voldgade, er effektiviteten meget lav. En anden løsning, vi vil opfordre Svendborg Kommune til at arbejde videre med, er at afspærre gennemkørsel i bymidten på udvalgte steder for at undgå de cirkulerende biler. Det betyder, at bilisterne skal køre lidt længere ad de store veje for at komme uden om bymidten, men til gengæld vil det være hurtigere at få en p-plads. I sidste ende er forskellen i tid måske ikke så stor. ---- Vores forslag er, at det på et overordnet plan beskrives, hvordan disse udfordringer ønskes imødegået! På vegne af Cyklistforbundet afd. Svendborg, Formand Johan Heichelmann
  • juni 07 2023
    Nummer på høringssvar 35
    Navn Stig Renè Jørstrøm
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Angående genåbning af kobberbækken. Jeg foreslår at der anlægges et kombineret traktørsted/infocenter i bygningerne som huser Rottefælden. Alternativt i en til formålet indrettet pavillon. Samt at der IKKE indarbejdes mulighed for fisk kan svømme op af åen. Det fordyre projektet væsentligt, med tilhørende sandsynlige udskydelse. Desuden tror jeg ikke på nogen fisk kan finde åens udløb helt inden i bunden og i hjørnet af havnebassinet.
  • juni 07 2023
    Nummer på høringssvar 34
    Navn Hanne Christoffersen, Bettina Pohle
    Postnummer 5700
    By svendborg
    Kommentar Hermed vores bemærkninger til Kommuneplanen vedrørende Den blå Kant. Lokalplanen for området, hvor foreningen Badedyrene i Svendborg Sund holder til, har som hovedformål at styrke sejlads. Vi ønsker at lokalområdet kan rumme flere former for vandaktiviteter, og at badekulturen igen får en større plads i lokalområdet. Vi har listet vores hoved pointer herunder: 1. Tidligere fyldte badekulturen en stor del af vandkantsområdet fra gasværkskajen til den lille badestrand. Nu har badekulturen fået et comeback. Siden opførelse af vores badebro i 2020, oplever vi, at der dagligt er stor aktivitet af badende, året rundt. Vi foreslår, at der indenfor kommuneplanens rammer sikres plads til at vores forening kan udvide vores faciliteter. På land er vi i dag reduceret til sølle 30 m2. Vores medlemstal nærmer sig 200. Derudover er der rigtigt mange "ikke-medlemmer", der benytter vores faciliteter. Vi vil gerne have mulighed for at måtte etablere ekempelvis en sauna i vandkanten eller indenfor molen op ad vores badebro. På land vil vi gerne udnytte pladsen mellem de 2 mure bedre, og måske kunne tilbyde vores medlemmer toilet og bad samt omklædningsrum. 2. Bystranden skal forblive en strand med vild bevoksning. Der skal ikke sås græs, udlægges jord som befæstning eller anden belægning. Dog må man gerne køre nyt sand på stranden en gang imellem. 3. Belægningen på Øhavsstien langs Den Blå Kant bør ikke ensrettes. Det må gerne være en oplevelse, hvor man fornemmer foreningslivets forskellige elementer; sand, grus, græs, træ, sten, beton osv. 4. Øhavsstien på Den Blå Kant skal ikke være en cykelsti. Der skal fremadrettet også være sådan at badende, kajakroere, fiskere, hundeluftere mv. ikke forstyrres af en trafikvej med cykler. Man behøver ikke opfordre de cyklende til at benytte Øhavsstien langs Den Blå Kant. 5. Skraldespandene langs Den Blå Kant skal mågesikres! 6. Der skal holdes fast i, at sikre offentlig adgang langs Mudderhullets indre vandkant. Mange gode hilsner Hanne Christoffersen og Bettina Pohle, Badedyrene i Svendborg Sund. Vinterbaderforening.
  • juni 07 2023
    Nummer på høringssvar 32
    Navn Jacob davidsen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Der mangler i den grad byggegrunde i Vindeby. Ønsker du at bygge eget hus er det Idag umuligt at finde en byggegrund. Et passende udbygningssyed er langs Bjernemarksvej i fortsættelse af Sundhæjløkke og Sundhøjhuse. Tæt på alt.
  • juni 07 2023
    Nummer på høringssvar 31
    Navn NCC Industry A/S
    Postnummer 6000
    By Kolding
    Kommentar Med udgangspunkt i Udviklingsstrategi 2023 ser vi fortsatte udskibningsmuligheder på Østre Kaj som vitale for vores forretning. Vi har de seneste år udskibet bentonit 1-2 gange pr. år fra vores grav på Tåsinge til eksport til det nordiske marked til brug for bæredygtige membranløsninger i.f.m diverse bassinopgaver. Vi har gennem disse år haft et solidt samarbejde med Svendborg Havn, og håber dette kan fortsætte i de kommende år med udgangspunkt i og hensynstagen til de fremlagte visioner.
  • juni 07 2023
    Nummer på høringssvar 30
    Navn Birgitte Rubæk
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi har planer om at udvikle et kursus/retreat-sted i vores eksisterende staldbygninger med overnatningsmuligheder - B&B, hvor der også skal være mulighed for at nyde naturens fred og ro. Derfor er planen også at lave en sø og naturbevoksning på vores marker til gavn for både natur og besøgende. Overnatningsmuligheder er en mangelvare på det sydlige Tåsinge, derfor vil det passe godt ind i kommunens udviklingsplan om tiltrækning af turister både i høj- og skuldersæson. En udvidelse af Øhavsstien i dette område ville også være af stor værdi, hvis man kunne tilbyde ture i det smukke landskab over marker, i skove og ved vandet.
  • juni 06 2023
    Nummer på høringssvar 26
    Navn Svendborg Event
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • juni 06 2023
    Nummer på høringssvar 24
    Navn Udvidelse af Øhavsstien
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi er åbne overfor en fortsat dialog med organisationen bag Øhavsstien. Vi er desuden opmærksom på, at Sydtåsinge lokalråd har arbejdet med tilsvarende vandreruter, så det vil være fint med et tværgående samarbejde om, hvordan vi får gjort vores natur mere tilgængelig. Niels Ole Nielsen Tåsinge Turistinformation
  • juni 05 2023
    Nummer på høringssvar 22
    Navn Luneborg Havn ApS
    Postnummer 5874
    By Hesselager
    Kommentar Svendborg Kommmunes havn på østkysten af Fyn - Lundeborg Havn - indeholder alle elementerne fra de udpegede 5 styrkeområder: Naturen - Det maritime og kulturarven - Turismen - Uddannelse - Kulturen. Her fremsætter havnen forslag om 2 konkrete projekter til udvikling og forbedring: 1) Forbedret udnyttelse af areal mod nord Den eksisterende P-plads sammen med tilliggende areal mod vest op mod skrænt og areal mod øst foreslås udviklet til - En mere sikker og effektiv parkering - Område med tilbud til gæster og turister Se bilag 1 - Sort areal er videreførelse af vejen mod strand, toiletbygning og pumpestation. - Rødt areal anvendes til skråparkering. - Grønt areal til udvikling af tilbud til gæster og turister (nyt ishus, grill, beach-bar, mm. samt strandpromenade som forbinder strand og havn). 2) Etablering af autocamper-tømningsstation. Der er i kommunen stort behov for nævnte service til de turister, der benytter autocamper. En sådan facilitet foreslås etableret på P-plads ved Pavillonmarken. Se bilag 2. - Anlægget foreslås værende af relativt beskeden størrelse, men med effektiv mulighed for tømning til kloaksystem og efterfølgende spuling / rengøring
  • juni 04 2023
    Nummer på høringssvar 20
    Navn Dicte Frost / Økosamfundet FRYD
    Postnummer 5762
    By Ollerup
    Kommentar Svendborg som Frikommune indenfor alternativ og bæredygtig bosætning For at nå Svendborg Kommunes målsætning om at være forgangskommune indenfor bæredygtig og alternativ bosætning, mener vi at det er nødvendigt at kommunen indgår i et frikommune projekt, hvor Kommunen kan evaluere på den nuværende lovgivning indenfor feltet og afprøve projekter udenfor de nuværende lovmæssige rammer. På nuværende tidspunkt skaber bl.a. planloven hindringer for udviklingen af fremtidens bæredygtige samfund og alternative boformer. Konkrete hindringer er: 1. Planlovens §35 der, med god grund, ikke tillader byggeri i det åbne land, sætter samtidig en stopper for bæredygtige bosætninger og projekter som i høj grad tager højde for bæredygtige og regenerative retningslinjer. Forsking viser at beboere i økosamfund udleder halvedelen af gennemsnits danskerens CO2 forbrug, producerer meget mindre affald og topper flere andre bæredygtighedsparametre også. Derudover består mange økosamfund af økologisk byggeri/naturmaterialer, permakultur og regenerative land- og skovbrug . I Danmark har vi allerede det første eksempel for en nytænktende lokalplan (https://levbaeredygtigt.files.wordpress.com/2015/08/landzonetilladelse-til-2-boliger-til-permakultur-ved-svanholm.pdf) hvor et skovlandbrug/økosamfund har fået tilladelse til at bygge i det åbne land/landzonen, indenfor en rammesætning af strenge bæredygtighedskrav. Dette er en åbning for at eksperimentere med lokalplaner, såfremt at kravene til bæredygtigheden af projekterne er på plads, som vi skal arbejde videre med og udvikle på. Den linkede til landzone tilladelse er blevet givet på baggrund af en rettighed/dispensation i landsbrugsloven, men vi mener ikke at det kun er landbruget som skal give mulighed for at lave bæredygtige og regenerative bosætninger og projekter på landet. Vi foreslår derfor, at der laves et frikommune forsøg (med andre kommuner), hvor der bliver udviklet en landzonetilladelse eller zoning-kategori (som alternativ til byzone/landzone/erhvervszone) der giver mulighed for, at udvikle fremtidens bæredygtige, alternative bosætninger og fællesskaber, der ikke går på kompromis med jordens ressourcer. 2. Lovgivning omkring komposttoiletter og håndtering af afføring. I Danmark har vi en skrap lovgivning omkring komposttoiletter og håndtering af egen afførring. Det er ikke tilfældet i Sverige og mange andre lande, hvor komposttoiletter og egen håndtering af afføring er lovlig. For at leve bæredygtigt, er det vigtigt at vi kan recirkulere de ressourcer vi har, hvilket inkluderer afføring. Flere økosamfund og bæredygtige projektet har arbejdet med problematikken i flere år, men vi har endnu ikke lovliggjort komposttoiletter. Vi foreslår derfor, at et frikommune forsøg indeholder afprøvning af lovliggørelse af komposttoiletter eller at der findes en alternativ løsning på denne problematik. 3. Byggeteknisk lovgivning. Der er mange byggetekniske lovgivninger der hæmmer, i stedet for at fremme, byggeri af naturmaterialer. Den højeste grad af bæredygtig nybyggeri, er byggeri af naturmaterialer. Meget af det nyere lovgivning indenfor byggeri hæmmer brugen af naturmaterialer i byggeri. Vi foreslår derfor, at et frikommune forsøg indeholder afprøvning af og fremmelse af naturbyggeri. 4. Brug af eksisterende byggeri til fællesskaber Der er stor bæredygtighedsværdi, samt historisk værdi, i at istandsætte og genbruge eksisterende bygningsmasse, særligt hvis de kan huse større grupper af mennesker. Mange godser og store gårde er på nuværende tidspunkt ubeboede. Disse store bygningsmasser er ideelle til bofællesskaber. Vi foreslår derfor, at et frikommune forsøg indeholder afprøvning af, hvordan man kan skubbe til nuværende beskytnings- og fredningsregler ift. at lave ældre bygninger om, til bæredygtige bofællesskaber.
  • juni 03 2023
    Nummer på høringssvar yyyyyy
    Navn Karen margrethe jensen
    Postnummer 5762
    By Vester Skerninge
    Kommentar Kommuneplan 2024 Jeg vil gerne opfordre til at der gives tilladelse til: opsætning af shelter i økolandsbyen i Hundstrup Vi ønsker at opsætte et stort shelter med plads til 20 overnattende gæster fordi vi får mange besøgende der er nysgerrige på en mere bæredygtig livsstil Med et shelter vil vi kunne tilbyde en bedre oplevelse både til turister, skoleklasser, frivillige, workcamp deltagere, osv osv Vi modtager nok i snit 2000 forskellige gæster og besøgende igennem året, både gennem vores velbesøgte skoletjeneste, der modtager elever fra både grundskolen og efterskoler, højskoler og videregående uddannelser og frivillige der gerne vil inspireres og arbejde for kost og logi, samt nysgerrige der gerne vil inspireres til en mere bæredygtig livsstil og gæster der deltager til vores arrangementer, ja her kommer folk fra hele verden der deltager på vores workcamps bla gennem mellemfolkeligt samvirke, eller andre workshops og kurser. Økolandsbyen ønsker at være en aktiv del af svendborgkommunes bæredygtige profil. Det er en del af vores målsætning at dele ud af vores erfaringer, både gode og dårlige. Vi har fået fondsmidler til opsætning af et shelter, der kan bruges til overnatningssted til vores gæster og vil med denne ansøgning søge om tilladelse til at opsætte et shelter på vores jord. Shelteret vil blive placeret tæt på vores offentlige fredsskov, så shelteret kan være offentligt tilgængeligt. Og vi vil placere shelteret så tæt ind i vores læhegn som muligt og beklæde det med træ og sedumtag, så det falder bedst muligt i et med naturen og omgivelserne. ooo I 2019 stillede DSL et areal til rådighed for Svendborg kommunes klima- og energikonsulent. Området blev beplantet med fredsskov. En del af aftalen omkring fredsskoven var at den sku være offentlig tilgængelig. Tæt på denne fredsskov har vi tidligere plantet et læhegn, langs læhegnet løber et græs areal hvor vi kan færdes, på græsarealet græsser vores kør Vi vil derfor opfordre jeg til at give en landzone tilladelse så vi kan etablere en shelterplads på græsarealet, tæt op af læhegnet. ( se vedlagte foto, kort og tegning) Shelteret er stort, da vores ønske er at det skal kunne rumme en hel skoleklasse, der er derfor tænkt sovepladser til 20. vdr valg af emne dette dækker både bosætning og lokaleområder, natur, klima, kultur og fritid, uddannelse og turisme...
  • juni 02 2023
    Nummer på høringssvar 19
    Navn Lene
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Tilgodese den bløde trafik på Østre havnekaj. Åben hele havnekajen og en lille cykel/gangbro over ved Frihavnen til roklubben så Christiansmindestien hænger sammen med den blå kant på havnen Forhåbenligt et spændende beboelsesbyggeri på græsarealet Fantastisk projekt med at åbne åen, det bliver rigtig godt Hilsen Lene
  • juni 02 2023
    Nummer på høringssvar 18
    Navn C&W Arkitekter A/S - Pia Vinsten
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar for Søholmen ApS og Kobberbækken ApS for udviklingsplaner for bosætning samt liberalt erhverv på områder omkring Østre Havnevej.
  • maj 31 2023
    Nummer på høringssvar 17
    Navn Svendborg Andels-Boligforening
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Hermed fremsendes høringssvar fra Svendborg Andels-Boligforening vedrørende kommuneplan 2024.
  • maj 30 2023
    Nummer på høringssvar 16
    Navn Birthe Jørgensen, Rantzausminde Havbadefrening
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • maj 27 2023
    Nummer på høringssvar 15
    Navn Anne Marie Torsting
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg starter i bunden at Østre Kaj ved Valse møllen. Valsemøllen modtager mig bekendt ikke havre fra vandsiden hvorfor landets bedste placering i udmundingen af havnen er ubegrundet. Tilbyd Valsemøllen en afsidesliggende plads længere inde på land i nærheden af motorvejen fx.. Valsemøllen har en konstant susen fra dens tørreanlæg, hvorimod værftet har midlertidige pudsning, hammen og banken. Valsemøllen er derfor en langt større støjgene for områdets beboere en værftet og andre industrier. Fjerne den gå beton silo af valsemøllen. Omdan den råde del af Valsemøllen. På toppen en rooftop restaurant med haver på toppen. Længere nede Yoga studie og kampsports/karate mv. skoler. Længere nede huses byens undgdomsskole som derved får bedre udearealer. Nuværende Ungdomsskole bygning sælges til erhverv som kan få glæde at den store omkringliggende p-plads område hvor der er mulighed for udbygning. Op af muren på den Røde del af Valsemøllen laves den fedeste klatrevæg med den flotteste udsigt. Og hele området ud mod kajen bag valsemøllen bliver rekreativt område til Ungdomsskolens frie afbenyttelse + offentligt område. Ungdomsskolen får større sammenhæng til uddannelsesmiljøet (SIMAK og UCL). Det lille havneindløb før Valsemøllen laves til kajak og husbåde havn. Interessen for husbåde er i fremgang og harmonere med energineutral bebyggelse i en verden med vandstandsstigninger og oplagt i vores smukke sydfynske øhav. Husbådepladserne giver stabil lejeindtægt af Husbådepladser. Det er beboelse men en alternativ boform og i nærheden af de første huse på Christiansmindevej, hvorfor klager over støjgener ikke kan foventes. Valsemøllen er den værste i den del af Østrekaj og fjernes. De lave grå bygninger med de store portåbninger langs det lille havneindløb laves til subboard og kajakhotel. Det giver en fin sammenhæng til roklubben og byens maritime erhverv i øvrigt. Kajakbygger erhverv er mere end velkomne i det område. Kajakskoler, klubber mv. Evt. i samarbejde med adventure på Oure som benytter havneindløbet flittigt til deres Adventure/Outdooreforløb. Et mindre indrammet (sikkerhed mod strømmen) havnebad med udsping kan lave i det område også. Det kan bruges til udspringskonkurrence og til byens unge og halvgamle. Christiansminde strand er uden livredere men et indrammet havnebad vil øge sikkerheden for de unge og tage presset fra Christiansminde strand. Kajakmotellet på modsatte side i de lave hvide barakker fjernes og giver plads til parkeringspladser til erhvervet på nuværende ungdomsskole og i omkringliggende områder. SIMAK's redningsbåde og -kran placeres på Hudes plads/mole tætter på SIMAK. Ligeledes gøres der plads til deres opbevaringsbehov. Evt. i den lavere bebyggelse til venstre for SIMAK (hvis man har vandet i ryggen) I den ældre rødstensmurret del af DLG bygger man til Fremtidsfabrikken incl. cafe i bunden til glæde for både uddannelsesinstitutioner, kajakfolket, østbyens beboere og turister - et "vandhul" på vejen til Christiansminde. Fremtidsfabrikkens placering er ligeledes i fin sammenhæng med uddannelses miljøer og erhvervshuset. Bygningen kan også indeholde konference og møde faciliteter med fantastisk udsigt. Placeringen er længere væk fra stationen men ikke så langt væk at den ikke kan nås på gåben i løbet af 5 min. I den nuværende Fremtidsfabrik placeres Havnekontoret. Havnekontoret tager bådepladser som der er stor mangel på. Det giver en ny indtægtsmulighed med flere havnepladser. Den store hvide DLG bygning er vanskelig at udnytte ud mod kajkanten da terrorsikringszonen er placeret dér og bør bevares da den er væsentlig for byens værft. Terrorsikringen bør dog laves om så man kan passere den/gå langs den uden at skulle hele vejen ud på vejen. Der er ifølge havnefogeden muligheder der tilgodeser det ønske. Alternativt kan man lave et indhak i DLG bygningen så man går op af en trappe til 2. sals højde og får en åben overdækket (af etagerne over) promenade, med bænke langs "promenaden" og udsigt ud over hele havnen og også over skibene i terrorsikringszonen. Største delen af DLG bygningen kan skæres af og man kan lave en El-bils lade park på taget. El-bil lade park i området er i det hele taget ønskeligt og en stor mangel i det sydfynske. Fx. som den der er lavet ved motervejen Odense S/SV før det nye OUH. Det vil få elbilerne til at svinge forbi området på vej videre til øerne. Og en Cafe/kiosk i området er relevant imens man tanker. Man kan med fordel overveje helt at fjerne den hvide del af DLG bygningen da den er vanskeligst at ombygge med den massive betonflade, hvorimod den ældre røde DLG bygning har vindueshuller og er lavet af mursten der er lettere at isolere. Man kunne lave en Amfiscene på området til teater/koncerter og vand opsamling ved stormfold eller som skybrudsikring. Andre outdoor muligheder som strandvolley/tennis/Crossfit mv (Svendborgs musclebeach:) - skaber sammenhæng og bedre vilkår for eksisterende fitnesscenter i området. Ved at fjerne Den hvis DLG bygning kan man bygge tættere på den anden side af vejen så der bliver en tæthed/samlet by fornemmelse og variation og ikke en mur af huse langs den ene side af Østre Kaj vejen. Hvis man fjerner den helt modvirker man at hele havnefronten bliver bebygget. Havnebyer er kendetegnet ved deres sigtelinjer til vandet/havnen. Men en massiv bebyggelse (incl. UCL) vil der være behov for åbninger til sigtelinier der er større en en smøge mellem de massive bebyggelser. Nuværende SAK har meget vanskelige udstillingsvilkår i lejlighederne i byen. Der er på ingen måde tilstrækkeligt med plads til den flotte samling af KAJ Nielsens værker. Brug de lavere grå bygninger til at Svendborg for alvor får et Kunstmuseum. Alternativt dele af den røde/ældre del af DLG til SAK og de lave til værksteder for byens mange kunstnere. Ved at føre kultur (Amfiscene og SAK) og turisme (Kajak, Ladepark, Outdoor aktiviteter, Klatrevæg, konference) over på Østre Kaj viderefører man de gode erfaringer med at blande erhverv og kultur som på Frederiksø. Man tilføjer et andet kendetegn ved byen som er uddannelse, iværksætteri og det gode ungdomsliv med SIMAK, (UCL), Fremtidsfabrikken og Ungdomsskolen Evt. "vandkants Oure/Svendborg efterskole o.lign". Indfaldsvejen til SIMAK fra lyskrydset) har en fin sigtelinje til "Elvira Madigan og Sixten Sparre tårnet" og havnen. Den bliver for fremtiden forbeholdt brugere af Erhvervsparken og SIMAK at få det fine kig. Sørg for at der bliver en lignende og gerne større sigtelinje når man kommer af den nye vej fra rundkørslen til Østre Kaj/Christiansmindevej jf. trafikplan. Generelt: Bevar industien på havnen men prioriter den maritime industi og uddannelsesektoren. Træk naturen ind på Øster Kaj og skab forbindelse til Christiansminde stien ved at lave en Allè langs Østre Kaj og sørg for gadebelysning. Det er en gusten strækning af gå på om aftenen for både turister og fastboende. Lav ikke højhuse i området! Nuværende siloer er max. og ikke flere af den slags. Hvis ny bebebyggelse må det ikke være højere end SIMAK. Østre Kaj er heldigvis ikke Nordhavnen og lav endelig heller ikke beton ørkner som Århus ø og Kalvebod brygge. Skab gang og cykelstier "på tværs" af Østre bydel/Fruerstuevej/Øksnebjergvej og Østre Kaj/Christiansminde vej. Skab gangsti langs hele Østre kajkant. Skab gang og cykelstier på begge sider at Østre kajs (allè). MVH Anne Marie
  • maj 23 2023
    Nummer på høringssvar 12
    Navn Tina og Arne Duhn
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Kære planudvalg Ang. Matrikelnummer 68h, Grastenvej 221, Thurø Vi flyttede til Grasten på Thurø for 4 år siden, og elsker at bo i dette stille og naturskønne område. Det er et dejligt nabolag, og beboerforeningen holder godt sammen på de mange forskellige mennesker der bor herude. Vi har plejebørn med særlige behov, som går på speicalskole, og er ved at være voksne. De har ligeledes brug for daglig støtte og opsyn. Efter de nye regler, kan de blive hos os til de er 23 år gamle, hvorefter de så skal ud og finde noget at bo i. Da vi købte vores ejendom, søgte vi derfor om at måtte udstykke grunden, så vi kunne opføre et dobbelthus til vores plejebørn. Det blev desværre afvist med den begrundelse, at der ikke var nogen lokalplan, og dermed udviklingsplan for området. Den tidligere ejer søgte faktisk også om at måtte udstykke, da hun så ville bygge en aftægtsbolig tæt på sit gamle hus, hvor hun havde boet i 51 år. Det er meget svært at finde egnet beboelse her på Grasten, da det enten ikke egner sig til at blive opdelt, i sig selv er alt for stort, eller ligger tæt på vandet og deraf er alt for dyrt. Så derfor var planen, at vi ville opdele vores 2300 m2 store grund i to, og bygge et handicap- og ældrevenligt dobbelthus i et plan (2 x 80 m2 = i alt ca. 160 m2), på den tomme grund, så vi fortsat kunne hjælpe vores plejebørn selvom de så havde deres eget. Derudover er der en del ældre herude, som gerne vil blive på Grasten når de sælger deres store huse, der ofte ligger på en stor grund. Det kræver en lidt anden, bygningsmasse som er mindre, billigere i drift og nemmere at holde. Set i fremtidsperspektiv vil det give rigtig god mening, så vi kan sluse vores børn og unge ud i verden, men at de fortsat kan få hjælp og støtte til deres problemer, fra nogen de kender og stoler på. Det ligger os meget på sinde, at de unge mennesker får en god overgang til voksenlivet, og at de efter eget ønske, får lov til selv at bestemme hvor de vil bo, og hvem de gerne vil have skal hjælpe og støtte dem. Med deres diagnoser er et liv i byen ikke en mulighed, da de ikke har det godt med mange mennesker, store forsamlinger, stress og jag. Samtidigt er naturen og det stille liv balsam for sjælen. Ligeledes kan vores ældre blive i området, og få noget mindre at bo i, der er mere overskueligt og billigt at drifte (varmepumpe, solceller og høj isoleringsgrad) Vi syntes projektet giver rigtig god mening, og derfor er det vores ønske at vores ejendom kunne blive omfattet af den kommuneplanramme der i dag gælder Kastanievej, Tjørnevej osv. herude på Grasten, og vi således må udstykke den store grund, og bygge på den. (Grastenvej 221 og Grastenvej 223) Til gavn for de unge og de ældre på Grasten. De bedste hilsner Tina og Arne Duhn Grastenvej 221, Thurø (Matrikkelnummer 68h) 5700 Svendborg
  • maj 23 2023
    Nummer på høringssvar 11
    Navn Phi Van Nguyen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi har et ønske om at bygge 4 lejligheder i vores ejendom på Gyldenbjergsvej 3 i Svendborg. Ejendommen benyttes i dag i 2 plan til foreningsformål, udlejning af festlokale/forsamlingshus og lejlighederne vil således skulle indrettes i den eksistrende bebyggelse både i stueetagen og på 1. sal. Ejendommen er omfattet af kommuneplan 02.01.B.252, der udlægger området til boligformål i form af overvejende fritliggende en bolighuse, men der er flere eksempler med ejendomme i samme område, hvor der er flere lejligheder både med vandrette og lodrette lejlighedsskel. Indretning af lejligheder som forespurgt er ikke i overensstemmelse med gældende kommuneplanramme og kræver derfor kommuneplanrammen ændres fra åben-lav bebyggelse til etageboliger. Umiddelbart er der ikke krav om udarbejdelse af en lokalplan efterfølgende, hvis lejlighederne indrettes i eksisterende bebyggelse, da det vurderes ikke at ændre væsentligt på området. Altså er det kun nødvendigt at kommuneplanrammen ændres. Hermed lidt info: * Adresse og matrikelnr.: Gyldenbjergsvej 3, matrikel 49s * Anvendelse: etageboliger * Antal boliger: 4 boliger i eksisterinde bebyggelse * Parkeringspladser: Lige nu er der 16 P-pladser i den eksistrende matrikel. * Opholdsarealer: Der vil som minimum blive opført 10% af etagearealet til opholdsariealt. Som udgangspunkt er Plan positive over for en ansøgning om ovenstående forudsat det er med hensigt på etablering i eksisterende bebyggelse.
  • maj 23 2023
    Nummer på høringssvar 10
    Navn Vejdirektoratet
    Postnummer 5500
    By Middelfart
    Kommentar Se venligst vedhæftede høringssvar til Planstrategi 2023
  • maj 15 2023
    Nummer på høringssvar 9
    Navn Hanne Jacobsen
    Postnummer 5772
    By Stenstrup
    Kommentar Bevar havnen med maritime ting. Send teater ud i baglandet. Her er det jo indholdet inde i teateret ,der tæller.og ikke udsigten til havnen Lad være med at lukke mere med store klodser. Skab udsyn og rekreative muligheder over resten af havne-arealerne. Det vil fremtidens mennesker nyde. Jeg har i 25 år nydt havnen hver uge fra mit frivillige arbejde på marinehjemmeværnets skib. Den smukke udsigt til byen på bakkerne fra havnen bliver lukket mere og mere af. Helst få seminariet etc ind i bagland også. Trafikforhold bliver endnu værre end nu. Tænk hvis Svendborg kunne lade være med yderligere at kopiere andre byers fejl. Tænker f.eks på Nyborgs kedelige huse,der også stjal den almindelige borgers havn. M.m.m.
  • maj 13 2023
    Nummer på høringssvar 8
    Navn Dorte Have
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Hej Kommune Her er en lille ide til Tiny house landsby i byen båret af Cittaslow værdier og principper Venligst Dorte Have
  • maj 11 2023
    Nummer på høringssvar 7
    Navn Lars Hansen
    Postnummer 5762
    By Vester Skerninge
    Kommentar For at støtte udviklingen af turismen bør der ændres på retningslinjer for nyopførelse og renovering/udbygning af bade- og bådebroer ved Syltemae Camping. Farven bør være grøn som ved boligerne ved kysten i fx Ballen - se vedhæftede kort
  • maj 07 2023
    Nummer på høringssvar 6
    Navn Frede West
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar mit hørrings svar vil mest dreje sig om Rantzausminde havn . I min egenskab af brugerudvalgs formand for Rantzausminde havn. Vi lægger mange kræfter i og udvikle havnen til alle der vil have lyst til og komme og bruge området. Vi har desværre en ret stram lokal plan der gør at det er meget svært og gøre noget i området. Vi har planer om en større lege plads samt et udendørs fitness område for voksne og en udvidelse af grill plads med et par pavillioner samt grill til fri benyttelse. Vi har yderligere planer om en ny service bygning med alle de moderne faciliteter der bør være. Samt bygge en sejler stue på toppen af en sådan service bygning så alle har et sted og være i dårligt vejr. Vi forsøger også at få en bedre beplantning for området så der vil være endnu bedre og opholde sig der. Alt sammen med hensyn tagen til at det fortsat er en havn med de aktiviteter der høre sig hjemme her med sports sejler og fisker liv samt fritids sejler. Til alt dette behøver vi hjælp fra Politikere samt kommunes administration.
  • april 25 2023
    Nummer på høringssvar 5
    Navn Jan Lyskjær
    Postnummer 5300
    By Kerteminde
    Kommentar Jeg har firmaet JL4-Development Aps som i over 15 år har arbejdet med udvikling af blandt andet dagligvarebutikker rundt om i landet. Jeg er blevet kontaktet af en af de store dagligvare operatører, som gerne vil til Hesselager. Ikke på en placering i midtbyen ved Meny. De ønsker en placering ved Langgade. I den forbindelse har jeg indgået aftale med indehaveren af Langgade 24 og del af Industrivænget 1, som ejes af Svendborg Affald. Jeg har indsendt forslag til planløsning til Planafdelingen i Svendborg. Jeg vil derfor bede kommunen om, at dette medtages i kommune planen så det efterfølgende eller sideløbende kan danne grundlag for at en ny lokalplan kan iværksættes. Butikken vil til sin tid give ca 20-25 jobs inclusive deltidsansatte. Skulle der være spørgsmål af nogen art er i velkommen til at kontakte mig. Med venlig hilsen Jan Lyskjær mob 40406550 - mail: jan@jl4-development.dk
  • april 24 2023
    Nummer på høringssvar 4
    Navn Arkitektfirma Hedegaard
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Giv tilladelse at bygge lejligheder hvor udsigten er vand/havn og hvor det skal være et krav at altaner har en størrelse så man kan sidde min. 6 personer og hvor der er plads til krukker og beplantninger. Der er udarbejdet mange gode projekter rundt omkring landet, hvor det er sket med stort held. og hvor det ikke bare er en firkantet kedelig og monoton æske og hvor det grønne islæt.er med til at give sjæl, som er sket i visse andre havnerelaterede områder i Danmark. Der skal udføres i forbedret plan for boliger ved det bynære område, hvor det stilles krav til ovenstående, så vi kan få liv og sjæl.. . . .
  • april 22 2023
    Nummer på høringssvar 3
    Navn Ulrikke Hedegaard
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar På Thurøbund Spejdercenter er vi en forening med medlemmer fra hele Danmark der laver aktiviteter hele sommerferien for spejdere fra hele landet. Resten af året afholder vi arbejdsweekender hvor vi reparerer vores både og vedligeholder grunden. Vi sender spejdere på tur og de ligger i havn mange steder i Svendborgsund og omegn. Vi syntes det er vildt fedt med planer for udviklingen af havnene og de faciliteter vi sætter mest pris på er: 1. (billige) endags havnepladser 2. overnatningsmuligheder (teltslagningsplads el. lignende) 3. et sted til at lave aftensmad (enten hvor man kan tænde trangia eller en bålplads) 4. toiletter 5. muligheden for at kunne slå op hvilke faciliteter der er hvor, hvor meget det koster at ligge til og lignende. Vi ville syntes det var fedt med mere samarbejde med kommunen, evt. med nogle aftaler med de lokale naturvejledere, museer, svømmehaller eller andet sjovt. Lige nu har vi et stærkt samarbejde med Skolerne i Svendborg hvor der kommer en masse skoleelever forbi grunden og kommer på vandet. Vi vil gerne åbne op for rekreativt brug af grunden uden for vores højsæson (sommerferien) (i dag er det bl.a. fiskere udover spejderne og Skolerne), og vil gerne starte et samarbejde med kommunen om hvordan vi kan få opgraderet vores faciliteter i den sammenhæng.
  • april 20 2023
    Nummer på høringssvar 2
    Navn Dan Jensen
    Postnummer 5771
    By Stenstrup
    Kommentar Vi har et lille bed & breakfast i Kirkeby som efterhånden er godt besøgt. Vores input til løsning vedr. overnatningsmuligheder er, at lempe kravene for at eks. opsætning af små hytter. I vores eks. kunne vi sætte 5-6 hytter op hvilket konkret ville kunne afhjælpe udfordringen med overnatning for ca. 1000 personer i månederne maj til oktober. Med venlig hilsen Dan Jensen.
  • april 19 2023
    Nummer på høringssvar 1
    Navn Frederik Laursen
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Som et led i de store kampagner, der allerede er i gang, fx DGI`s "Bevæg-dig-for-livet" og andre, samt at styrke de trends og tiltag, som allerede er i gang mht. til at øge naturturisme og friluftsliv i Svendborg og i Geopark Det Sydfynske Øhav, vil jeg foreslå, at man laver flere adgangs- for isætningsteder for havkajak og standup-paddle-boards, SUP´s i og omkring havneområderne i Svendborg, Vindeby, Strandhus, Christiansminde, Sagitahavnen, etc. Det ville også hjælpe hvis man banedede vejen for, at man måtte isætte kajakker og SUP´s fra havenen, så man på lige fod med andre rekreative sejlbåde og motorsejlere måtte nyde Svendborg fra vandsiden. Jeg kunne nemt krydse følgende 5 af for neden, men systemet tillader kun én: Kultur og fritid Turisme Natur Fremtidens Havn Lystbådhavne